برخی از افرادی که به تازگی کار طراحی سایت را آغاز کرده اند، شاید تصورند که در صورتی که پروژه ای از مشتری خود دریافت کنند، تنها لازم است طراحی سایت آن را انجام داده و پس از پایان نیز، برای مشتری ارسال کرده و هزینه آن را به راحتی دریافت نمایند. اما باید بدانید که طراحی سایت سفارشی یک فرآیند نسبتا طولانی دارد که بایستی طراح وبسایت به همراه مشتری از آن عبور کنند تا در پایان هر دو از عملکرد طرف مقابل خود رضایت کامل داشته باشند.

به طور کلی هر طراح سایت می داند برای این که بتواند رضایت مشتریان خود را خوبی جلب کند، می بایست از ابتدای شروع همکاری، ارتباط خوبی را بین خود و مشتری خود ایجاد کند. از این رو، درک صحیح نیازهای مشتری به طراح سایت کمک می کند تا طرحی با تمرکز و هدف ایجاد کند. علاوه بر این، چنین درک درستی به مشتریان کمک می کند تا انتظارات درستی از همکاری با طراحان سایت داشته باشند و انتظارات غیر ضروری را کنار بگذارند.

اگر شما نیز قصد ارائه خدمات طراحی سایت را دارید، باید همان ابتدا سوالات مهم را از مشتری خود بپرسید تا بتواند فرآیند طراحی سایت را براساس آن ها پیش بروید. اما همانطور که گفته شد، افرادی که پروژه اول خود را می خواهند شروع کنند، ممکن است که با این سوال ها آشنا نباشند، بنابراین ما در این مطلب از ایرا وردپرس، قصد داریم تا مهمترین سوالات طراحی سایت که باید از مشتری پرسیده شود، را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

مهمترین سوالات طراحی سایت

مهمترین سوالات طراحی سایت برای درک پروژه

اولین اقداماتی که به سبب آن می توانید پروژه ای کامل و موفق را انجام دهید، این است که بتوانید درک درستی از پروژه را دریابید که در این امر مشتری می تواند به شما کمک کند. برای این کار کافی است دو تا سوالی که در ادامه بیان می شود را از مشتری بپرسید:

بودجه درنظر گرفته شده شما برای پروژه چه مقدار است؟

از مهمترین سوالات طراحی سایت که باید همان اول از مشتری پرسیده شود، این است که میزان بودجه ای که برای طراحی سایت در نظر گرفته اید، چقدر است. چرا که طراحی سایت بسته به هزینه ای است که دریافت می کنید، به طوری که اگر مشتری هزینه کمی را در نظر گرفته باشد، بهتر است همان ابتدای کار بدانید در مقابل این که پس از گذشت چند جلسه، متوجه میزان حقوق دریافتی خود شوید.

آیا جدول زمانی پروژه آماده شده است؟

توجه کنید که آیا پروژه برای مشتری شما مهم است یا نه؟ به طور کلی بهتر است پروژه هایی را برای کار خود انتخاب کنید که دارای هدف و برنامه ریزی هستند. اما اگر مشتری شما از پروژه ای که به شما تحویل می دهند، هدف و برنامه زمانی مشخصی ندارند، سعی کنید خودتان در شروع کار، برای خود برنامه زمانی درستی آماده نمائید و فرآیند پروژه را بر همان اساس پیش بروید.

حال پس از اینکه توانستید به درک درستی از پروژه ای که می خواهید انجام دهید، رسیدید و هدف آن برای شما مشخص شد، نوبت آن است که با نوع کسب و کاری که می خواهید طراحی سایت آن را انجام دهید، آشنا شوید. در این صورت می بایست بدانید که او چه کاری می خواهد انجام دهد، کاربرانی که ممکن است وارد آن سایت شوند را بشناسید، رقبای آن را کسب و کار را بشناسید و همچنین مشخص کنید که چه مزیت متفاوتی نسبت به رقبای خود دارد. در این بایستی سوالاتی که در ادامه بیان می شود را از مشتری خود بپرسید.

کسب و کار شما چه می کند؟

این سوال، یکی از سوالات طراحی سایت است که باید از مشتری خود قبل از شروع کار بپرسید. برخی از افراد شاید با شنیدن نام کسب و کار بگویند که دیگر نیازی به پرسیدن این سوال نیست. در حالی که اگر این سوال را از مشتری بپرسید، می توانید در کنار آن از اطلاعات مهم دیگری مانند دیدگاه مشتری نسبت به کسب و کار، چه چیزی برای مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است، ایده ها و… نیز مطلع شوید.

برای مثال اگر پروژه ای که قبول می کنید، در خصوص فروشگاه آنلاین کفش است، پس از اینکه با مشتری صحبت کنید، می توانید قسمت های مختلف سایت همچون قالب سایت، چیدمان و ستون ها و… را با توجه به هدفی که مشتری در نظر دارد، انجام دهید. با این کار، می توانید نشان دهید که به نظر مشتریان خود اهمیت داده اید.

به دلایلی که در بالا ذکر شد، همیشه مهم است که کسب و کار مشتری خود را بشناسید و در مورد آن سؤال بپرسید. حتی اگر با کسب و کار مشتری آشنا هستید، پیشنهاد می کنیم از او بپرسید که کسب و کارش چه می کند.

مزیت برتر کسب و کار مشتری نسبت به رقبا چیست؟

از دیگر سوالات طراحی سایت که باید از مشتری پرسیده شود، این است که کسب و کار نسبت به دیگر سایت ها، از چه مزیتی برخوردار است. توجه داشته باشید که علاوه بر محصولاتی که ارائه می دهند، به دیگر مواردی که ممکن است برای کاربران مزیت حساب شود نیز دقت کنید.

در خصوص همان سایت کفش که معرفی کردیم، شاید مشتری بخواهد در بعضی از مناسبت ها، تخفیفات ویژه ای را بر روی کفش های خود اعمال کند، در این صورت شما به عنوان طراح سایت، در صورتی که از این مطلب اطلاع پیدا کنید، در زمان طراحی، می توانید امکاناتی را به سایت اضافه نمائید تا در زمان لازم، مشتری بتواند از آن استفاده نماید و همچنین در زمان ارائه تخفیف، سایت بیشتر به چشم بیاید.

رقبای اصلی شما چه کسانی می باشند؟

یکی دیگر از سوالات طراحی سایت که از مشتری می بایست بپرسید، این است که رقبای اصلی شما در این کسب و کار چه کسانی می باشند؟ حال پس از این که مشتری این رقبا را برای شما معرفی کرد، شما باید به بررسی تک تک رقبا بپردازید و وب سایت های آن ها را به طور کامل بررسی کنید که چه فعالیت هایی را انجام می دهند.

یکی از روش هایی که می توانید از آن استفاده کنید، این است که با بازار کسب و کاری که مشتریان شما در آن ها فعالیت دارند، آشنا شوید.

رقبای سایت

مشتریان اصلی شما چه کسانی می باشند؟

شما در کنار این که برای مشتری خود کار طراحی سایت را انجام می دهید، باید به مشتریان کسب و کار مشتری که قرار است وارد سایت شوند و از سایت خریداری کنند هم توجه کنید. در این صورت، اگر بخواهید هم مشتری خود و هم کاربران سایت را راضی نگهدارید و همچنین میزان موفقیت خود را بیشتر کنید، باید نیاز هایی که اغلب کاربران دارند را مدنظر خود قرار دهید.

به عنوان مثال، توجه کنید که در خصوص یک محصول، چه اطلاعاتی ممکن است که برای کاربران مفید باشد که باید بدانند. همچنین به دنبال چه مطالبی می باشند و چه چیزهایی ممکن است باعث شود که آن ها سایت را ترک کنند. در این صورت از دیگر سوالات طراحی سایت که می بایست از مشتری بپرسید، این است که مشتریان اصلی شما چه افرادی می باشند.

درک اهداف مشتری

با سوالات طراحی سایت و همچنین مطالبی که تا اینجا بیان شد، قطعا از جزئیات پروژه و کسب و کار مشتری خود آگاه شده اید. حال با پرسیدن سوالاتی که در ادامه بیان می شود، می توانید دریابید که هدف مشتریتان چیست و چه اهدافی در ذهن او نیز وجود دارد؟

هدف اصلی از راه اندازی سایت

افراد زیادی هستند که کسب و کار خود را در اینترنت ندارند، اما از فروش خود راضی هستند. اما از آن جایی که امروزه اکثر مشاغل به در اینترنت نیز فعالیت دارند، بر این شده اند تا سایتی در خصوص کسب و کار خود در اینترنت را راه اندازی نمایند. از این رو، اگر چنین مشتری برای طراحی سایت خود به شما مراجعه کند، می بایست از وی بپرسید که هدف اصلی وی از داشتن سایت چیست؟

در این صورت شما می توانید با وب سایتی که طراحی می کنید، کمک زیادی می کنید تا به هدف خود دسترسی پیدا کند. در نظر داشته باشید که هر چه هدف مشتری برای شما واضح تر باشد، به درک شما از طراحی سایت بیشتر کمک می کند و می توانید کار موفق تری نیز تحویل دهید.

مهمترین ویژگی هایی که باید سایت داشته باشد؟

پس از اینکه با هدف مشتری خود از راه اندازی سایت آشنا شدید، باید از وی بپرسید که رفتاری که از کاربران انتظار دارد، چیست؟ با پرسیدن این سوال که آیا می خواهد کاربران و بازدید کنندگانی که وارد سایت می شوند، خدمات مختلفی را از سایت به صورت اینترنتی خریداری کنند و یا تنها محتوا های سایت را مطالعه کنند. در شروع کار طراحی پروژه، شما باید انواع ویژگی های مورد نظر مشتری خود را بخواهید و در سایت اجرا کنید. در غیر این صورت ممکن است وقت خود را تلف کنید و روی ویژگی هایی تمرکز کنید که برای مشتری شما جذاب و مهم نیستند.

چه سایت هایی نظر شما را تاکنون جلب کرده اند و دلیل آن چیست؟

برای این که بتوانید بفهمید که مشتری شما به چه نوع طراحی هایی علاقه دارد، از او بخواهید چندین سایت مد نظر خود را به شما بگوید و دلیل انتخاب خود را برای شما توضیح دهد. همچنین می توانید خودتان هم به عنوان طراح سایت، چندین سایت را به عنوان نمونه کار به مشتری نشان دهید و به نظر او در خصوص سایت نیز توجه کنید. بنابراین به راحتی می توانید بفهمید که او چه چیزی را در وب سایت خود دوست دارد که وجود داشته باشد.

بررسی کنید که آیا برند مشتری شما، اکنون اینترنت و یا شبکه های مجازی فعالیت دارد یا نه؟

حال تا اینجا توانستید به سوالات طراحی سایت بسیار مهم و همچنین هدف اصلی مشتری خود برای راه اندازی سایت دست پیدا کنید. پس از این که با برند مشتری خو آشنا شدید، بایستی در اینترنت و یا شبکه های مجازی مختلف جستجو کنید و ببینید آیا وب سایت و یا کسب و کار دیگری با نام برند مورد نظر اکنون در حال فعالیت است یا نه؟ تا بتوانید هویت اصلی برند را برای خود مشخص سازید.

اگر در گذشته با این برند این کسب و کار وب سایتی در اینترنت داشته باشد، می بایست به همراه مشتری قسمت های مختلف سایت را بررسی کنید و از مشتری بخواهید که چه تغییراتی می خواهد در سایت ایجاد کند؟ بهتر است در همان زمان نیز اشکالات و تغییراتی که مشتری بیان می کند را به درستی یادداشت نمائید.

همچنین اگر در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت داشته باشد، می توانید بررسی کنید به چه صورت و همچنین به چه میزان با مخاطبین خود ارتباط دارد و با چه اقداماتی باعث می شود که مخاطب بیشتر با او ارتباط برقرار کند.

در پایان

با مطالعه این مطلب نیز می توانید با تمامی سوالات طراحی سایت که باید از مشتری خود در زمانی که می خواهید پروژه ای را قبول کنید بپرسید، آشنا شوید. با پرسیدن تمامی این سوالات طراحی سایت، خواهید توانید به درک درستی از کسب و کار مورد نظر بدون اتلاف وقت دست پیدا کنید.

ایرا، طراحی سایت، به عنوان یکی از شرکت های طراحی سایت و همچنین پشتیبانی وب سایت VIP، این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است تا بتوانند با سپردن طراحی وب سایت خود به آن ها، از جدید ترین و با کیفیت ترین روش های طراحی سایت بهره مند شوند و تا پایان زمان رسیدن مشتریان به اهدافشان، همراه آن ها باشند. از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، سپاسگزاریم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *