می دانید که امروزه همه افراد در تلاش اند تا بتوانند ترافیک وب سایت خود را به میزان زیادی افزایش دهند. افزایش ترافیک وب سایت نیز با روش های بسیار زیادی امکان پذیر است که شما می توانید در مقاله “ترافیک وب سایت و بررسی روش های افزایش آن” به طور کامل با آن ها آشنا شده و از آن ها استفاده نمائید. اما در حال حاضر بسیاری از سایت ها وجود دارند که با کاهش ترافیک وب سایت خود مواجه شده اند و به دلایل مختلف روز به روز رتبه اصلی خود را در گوگل از دست داده و از کسب و کار و همچنین درآمد خود هیچ رضایتی ندارند.

امروزه افراد زیادی هستند که سایت خود را به دلیل عدم آگاهی کامل از این دلایل، از دست داده اند. از این رو در این مقاله تصمیم گرفتیم به مهم ترین دلایلی که منجر به کاهش ترافیک وب سایت می شود، بپردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل کاهش ترافیک وب سایت

دلایل کاهش ترافیک وب سایت

رتبه بندی های نامناسب ، مهمترین دلیل کاهش ترافیک وب سایت

از مهم ترین دلایل کاهش ترافیک وب سایت می توان به رتبه بندی نامناسب اشاره کرد. در برخی مواقع ممکن است که کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید، درست نبوده و یا قدیمی شده باشد، بنابراین کمتر کسی وجود دارد که آن ها را سرچ کند. در این صورت باید کلمه کلیدی انتخاب کنید که بتواند نیاز کاربران به خوبی رفع نمایند. همچنین سعی کنید عنوانی که برای مطلب خود می گذارید، سوالی باشد که ممکن است برای کاربران به وجود آید و کاربران آن را جستجو می کنند.

ناپدید شدن لینک ها

از دیگر دلایل کاهش ترافیک وب سایت و همچنین کاهش رتبه سایت در گوگل، از دست دادن لینک ها می باشد که به مرور می توانند روی اعتبار سایت شما تاثیر گذار باشند. حال ابزار های زیادی همچون Majestic و Ahrefs وجود دارند که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید لینک های قدیمی موجود در سایت خود را بررسی کنید. در این بررسی در صورتی که مواجه شوید، لینک هایی که در گذشته در سایت داشته اید، وجود ندارند، می توانید پی ببرید که رتبه شما در گوگل کاهش یافته است و بایستی به بررسی بیشتر آن ها بپردازید.

در این صورت با بررسی موارد زیر می توانید دریابید که هر لینک به چه دلیل حذف شده است:

  • در صورتی که لینک مورد نظر خود به خود حذف شده باشد، بیانگر این است که لینک های طبیعی نمی باشند، در نهایت ممکن است که از طریق گوگل جریمه شوید.
  • در برخی مواقع که لینک های موجود در سایت خود را به روز رسانی می کنید، ممکن است که برخی از لینک ها شکسته شوند. این مشکل می تواند توسط مدیر سایت بررسی و سپس رفع شود.
  • در صورتی در گذشته لینک داخلی داده اید که اکنون تغییر کرده اند، بایستی آن ها را بررسی کرده و به منبع جدید نیز لینک دهید. همچنین اگر لینک قدیمی در سایت خود دارید، این امکان را دارید تا بتوانید آن ها را با لینک های جدید نیز جایگزین نمائید.

ریدایرکت های شکسته

در صورتی که به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید و یا می خواهید به سرور جدیدی منتقل شوید، حتما باید از ریدایرکت های 301 نیز استفاده کنید. بررسی کنید که به صورت پیش تنظیم نشده باشند. در صورتی که این کار را انجام ندهید، سبب کاهش ترافیک وب سایت و همچنین تغییر رتبه های سایت شما خواهد شد.

در زمان ایجاد ریدایرکت 301، به خوبی اطمینان پیدا کنید که لینک ها، نقشه سایت، تگ های کنونیکال و… به روز رسانی شوند.

در ریدایرکت های 301، URL های قدیمی به URL های جدید تغییر مسیر می دهند تا بتوانید به موتور هاس جستجو بفهمانید که اعتبار را به صفحه جدیدی که ایجاد کرده اید، انتقال دهد. با این کار می توانید کاربران قدیمی را به راحتی به صفحه جدید منتقل کنید. در صورتی که بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، به دلیل انتشار محتوای تکراری با جریمه گوگل مواجه نخواهید شد، چرا که موتور های جستجو هم صفحه قدیمی و هم صفحه جدید را ایندکس می کنند.

کارهایی که می توانید به صورت دستی برای انجام دهید.

در صورتی که به طور ناگهانی با کاهش ترافیک وب سایت و همچنین رتبه خود مواجه شدید، باید بدانید که توسط گوگل جریمه شده اید. در این صورت شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا این مشکلات به صورت دستی است یا خودکار؟ تا بتوانید برای رفع آن ها اقدام کنید.

ریدایرکت های شکسته

تغییرات الگوریتم های گوگل

همانطور که می دانید گوگل در هر لحظه به دنبال راه ها و روش هایی است تا بتواند استراتژی ها و نتایج بهتری را برای کاربران فراهم کند. امروزه نیز سایت های بسیاری وجود دارند که از این تغییرات گوگل آسیب جدی دیده اند و اکنون در رتبه های پایین قرار دارند. در این صورت شما می توانید از طریق روش های مختلف همچون شبکه های اجتماعی بازاریابی کنید.

تغییرات طبیعی در گوگل

در برخی مواقع با تغییراتی در رتبه بندی صفحات خود رو به رو خواهید شد که نشان دهنده عملکرد شما و سایت شما می باشد، چرا که گوگل اکثر تغییرات ایجاد شده در رتبه بندی ها را با توجه به رفتار کاربران نیز انجام می دهد. این بدین صورت است که گوگل در یک موضوعی از صفحه شما که از بیشترین سرچ برخوردار است، در صورتی که پس از بررسی متوجه محتوای تکراری شود، شما را جریمه کرده و رتبه شما را تغییر می دهد. در نهایت سبب کاهش ترافیک وب سایت شما می شود.

سرعت سایت

از دیگر دلایلی که باعث کاهش ترافیک وب سایت شما می شوند، می توان به سرعت پایین لود شدن صفحات اشاره کرد. در واقع سرعت بارگذاری صفحات در یک سایت، علاوه بر اینکه می تواند در رتبه بندی صفحات تاثیر گذار باشد، می تواند بر مدت زمانی که کاربران در سایت شما می مانند نیز تاثیر داشته باشند. این بدین صورت است که اگر کاربر وارد سایت شما شود و صفحه ای را باز کند، اما آن صفحه دیر نمایش داده شود، ممکن است کاربر سایت شما را ترک کند.

در این صورت میزان نرخ پرش از سایت شما نیز افزایش پیدا می کند که این امر سبب می شود رتبه سایت شما جابجا شده و کاهش پیدا کند. در نتیجه شما می توانید به کمک ابزارهایی چون page speed صفحات سایت خود را بررسی کرده و با توجه به گزارشاتی که دریافت می کنید، برای حل مشکلات آن ها اقدام کنید.

سرعت سایت

تغییرات وب سایت یا طراحی مجدد

در برخی مواقع، اگر طراحی سایت با وردپرس و یا هر روش دیگری خود را تغییر دهید، باعث می شود تا ترافیک سایت خود را از دست بدهید. در این صورت مواردی که در ادامه بیان می کنیم را باید حتما انجام دهید تا با این مشکل مواجه نشوید.

  • بایستی از تغییر مسیر های 301 به درستی اطمینان پیدا کنید.
  • باید حتما ساختار لینک های ورودی را بررسی نموده و عملکرد آن ها نیز مطمئن شوید.
  • قبل از راه اندازی وب سایت جدید، باید گزارش های چون دنبال کردن رتبه، ممیزی سایت و آدرس صفحات و… را بررسی نمائید.
  • پس از بررسی گزارش هایی که در بالا اشاره شد، بایستی از تاثیرات منفی ناشی از طراحی مجدد سایت بر روی ترافیک و رتبه خود جلوگیری کنید.

اضافه بار سرور

از دیگر دلایلی که منجر به کاهش ترافیک وب سایت می شود، اضافه بار سرور می باشد. در واقع اگر از سرور مشترک استفاده می کنید، در صورتی که آن را برای ترافیک ناگهانی تنظیم نکرده باشید، با مشکل overload شدن سایت تان می شود. چرا که ممکن است سایت دیگری که با شما روی سرور قرار دارد، از ترافیک زیادی برخوردار باشد.

از این رو ممکن است سایت شما به طور کلی از دسترسی خارج شود. اگر ترافیک شما بیشتر از پهنای باند شما باشد، در نظر داشته باشید که باید آن را به درستی مدیریت کنید و در صورت لزوم آن را افزایش دهید. چنانچه از قبل سایت شما تجربه خرابی بیش از حد را داشته باشد، لازم است بدانید که تاثیر بدی بر روی رتبه های سایت شما در گوگل خواهد گذاشت.

انتشار محتوای تکراری

یکی از مهمترین دلایلی که تاثیر بسیار زیادی بر روی ترافیک وب سایت می تواند داشته باشد، محتوای تکراری می باشد. همانظور که می دانید گوگل با محتواهای تکراری سازگار نبوده و در صورت مشاهده، سایت مورد نظر را جریمه می کند. بنابراین در نظر داشته باشید که در صورتی که برای افزایش ترافیک وب سایت و همچنین بهبود رتبه سایت خود از محتوای تکراری استفاده نمائید، با جریمه سنگین گوگل مواجه خواهید شد.

عدم رسپانسیو بودن سایت

اگر سایت دارید و نسخه موبایل آن را هم طراحی کرده اید، بررسی کنید که حتما رسپانسیو باشد، در غیر اینصورت پس از گذشت زمان با مشکل جدی مواجه خواهید شد. زیرا سایت شما در نسخه رسپانسیو شده، ترافیک جدایی داشته که به سمت سایت اصلی هدایت خواهد کرد.

بنابراین اگر نسخه موبایل ندارید به زودی از نتایج نسخه ریسپانسیو حذف خواهید شد و در صورت بروز مشکل در حالت ریسپانسیو با افت رتبه مواجه خواهید شد که در نهایت سبب ترافیک وب سایت شما خواهد شد. بنابراین توجه داشته باشید که طراحی سایت رسپانسیو برای هر فردی از اهمیت زیادی برخوردار است.

عدم رسپانسیو بودن سایت

در نتیجه

در این مطلب سعی شد تا شما را با اقداماتی که سبب کاهش ترافیک وب سایت می شوند، تا بتوانید با بررسی و رفع آن ها، از این امر نیز جلوگیری کنید و سایت خود را به خوبی مدیریت و بهینه کنید که در نهایت سبب بهبود رتبه شما در سایت خواهد شد. از این رو می توانید با سپردن وب سایت خود به ایرا طراحی سایت، کلیه این اقدامات را با پشتیبانی کامل انجام دهید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد، از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، متشکریم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *