طراحی بنر وب سایت

طراحی بنر وب سایت از جمله مواردی است که این روزها بسیار مورد توجه کاربران فضاهای تبلیغاتی اینترنتی قرار گرفته است. دلیل محبوبیت این روش از تبلیغات این است که این روش علاوه بر اینکه مقرون ‌به ‌صرفه است، به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به ‌طور آنلاین در مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها به نمایش بگذارند. علاوه بر این، تبلیغات بنری باعث «هدف‌گذاری تبلیغاتی» و «افزایش شناخت برند» خواهد شد. در این بخش به بررسی همه ابعاد طراحی بنر وب‌سایت و اصول آن خواهیم پرداخت.

طراحی بنر سایت چگونه باید انجام شود؟

در ابتدا برای تعریف بنر باید بگوییم که بنر تصویری بزرگ است که بالای وب سایت‌ها قرار می‌گیرد. در واقع بنر نقشی حیاتی در انتقال اطلاعات به کاربران سایت، به محض ورود آنان دارد. البته روی یک بنر می‌تواند یک فراخوان برای اقدام یا CTA هم قرار گیرد. با این کار، کاربران با دیدن بنر روی آن کلیک کرده و وارد صفحه‌ی محصول خواهند شد و خرید خود را انجام خواهند داد. علاوه بر این یک بنر می‌تواند به صورت یک ویدئو هم طراحی شود تا توجه کاربران را به سرعت جلب کند. در این صورت محتوای ویدیو باید جذاب باشد.

ملاک‌های طراحی یک بنر مناسب چیست؟

یک بنر با طراحی زیبا باید بتواند در لحضه‌ی اول مخاطب را جذب کند. در ادامه به نکاتی کلیدی اشاره خواهیم کرد که در طراحی یک بنر بسیار موثر خواهند بود.

متناسب با حال و هوای سایت

در ابتدا بهتر است برای پبدا کردن هدف موردنظر خودتان کمی وقت بگذارید تا بتوانید بنری را طراحی کنید که بتواند تمام مفاهیم کسب و کار شما را به کاربران انتقال دهد.

توصیه می‌کنیم قبل از طراحی این سوال‌ها را از خودتان بپرسید تا طراحی نتیجه بخشی داشته باشید:

  • آیا می‌‌خواهید کابران با دیدن سایت شما هیجان زده شوند؟
  • یا ترجیح می‌دهید به محض ورود به سایت کنجکاو شوند؟
  • یا ایجاد حسی مطمئن و امن برای کاربران، بیشتر برای شما اهمیت دارد؟

در قدم اول بهتر است برای پیدا کردن مفهوم مورد نظر خودتان کمی وقت بگذارید تا بتوانید بنری را طراحی و آماده کنید که تمام مفاهیم کسب و کار شما را به کاربران منتقل کند. برای مثال، استفاده از تصویری با کنتراست بالا می‌تواند بسیار گیرا باشد؛ در حالیکه تصویری با کنتراست پایین با استفاده از رنگ‌هایی ملایم، حسی خوشایند و آرام را به کاربران منتقل خواهد کرد.

استفاده از ویدئو

اگر در طی مراحل طراحی سایت از بنر ویدئویی استفاده شود، می‌تواند حال و هوایی هیجان‌انگیز برای مخاطبان سایت شما ایجاد کند. با استفاده از این روش، مخاطبان به راحتی متقاعد می‌شوند که وارد صفحه محصولات سایت شوند. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که طراحی ویدئو بهتر است پیچیده نباشد و المان‌های اضافه و زیادی در آن وجود نداشته باشد. بلکه اجزای مهم فیلم باید به صورت مرحله به مرحله به آن اضافه شوند.

انتخاب نقطه کانونی مناسب

اگر یک نقطه کانونی مناسب برای طراحی بنر در نظر بگیرید، چشم مخاطب به راحتی به هر مکانی از صفحه هدایت خواهد شد. برای مثال اگر در صفحه یک دکمه‌ی CTA بزرگ وجود داشته باشد، کاربران با دیدنش به راحتی روی آن کلیک خواهند کرد.

انتقال مفهوم برند با استفاده از عکس

اگر قصد فروش محصول با استفاده از بنر را ندارید، می‌توانید برای انتقال مفهوم، برند آن را بکار ببرید. برای مثال می‌توانید در طراحی بنر، از تصویر افراد استفاده کنید تا مفهوم آن به صورت پویاتر و راحت‌تر منتقل شود.

در نظر گرفتن مکانی مناسب برای متن و عکس

قرار دادن متن یا عنوان روی بنر از اصول اجباری طراحی بنر نیست. اگر می‌خواهید این دو بخش‎ را حتما در طراحی بنر خود داشته باشید، باید موارد دیگر را هم در نظر بگیرید. برای مثال اگر تصویر زمینه‌ی بنر، مملو از جزئیات و رنگ‌های متضاد باشد، متن و عنوان روی بنر نمی‎توانند خودنمایی کنند.

رنگ آمیزی بنر، جذابیت بیشتر برند

رنگ آمیزی بنر با رنگ‌های مختلف ممکن است در نظر اول بی‌فایده به نظر آید، اما باید بدانید که بنر بهترین محل برای نمایش رنگ‌آمیزی برند و تم اصلی سایت می باشد. ترکیب رنگ سفید و مشکی می‌تواند طرحی کلاسیک و مینیمال برای وب سایت شما ایجاد کند. همچنین با استفاده از کتابخانه‌ی رنگ‌ها می‌توانید رنگ‌های مکمل تم اصلی سایت را پیدا کرده و آن‌ها را در طراحی بنر خود به کار ببرید.

استفاده از عکس با سایز مناسب

عکس بنر باید با کیفیت، تمیز و جذاب باشد اما باید توجه کنید که استفاده از یک عکس با سایز بالا ممکن است سرعت لود صفحه را کاهش داده و درنتیجه باعث از دست دادن نگاه کاربر شود. نسبت 9 در 16 اندازه‌ای استاندارد برای طراحی بنر می باشد. همچنین بنر با سایز 500 در 1600 پیکسل نیز کیفیتی مناسب برای بنر دارد. البته برای اطمینان از عدم کاهش سرعت لود صفحه، بهتر است حجم بنر را با استفاده از نرم‌افزارهای کاهش حجم پایین آورید.

طراحی ریسپانسیو

طراحی بنر برای یک سایت ریسپانسیو باید به گونه‌ای باشد که در صفحات نمایش با اندازه‌های گوناگون به خوبی نمایش داده شود. هنگامی که می‌خواهید یک عکس را به عنوان بنر برای صفحه‌ی وب سایت انتخاب کنید باید به دقت کنید که بخش زیادی از این تصویر در صفحه نمایش موبایل یا تبلت بریده خواهد شد و نشان داده نمی‌شود.

همچنین انتخاب یک تصویر با نقطه کانونی چپ یا راست به دلیل سایت‌های ریسپانسیو، گزینه‌ی مناسبی برای یک بنر نخواهد بود. چراکه در موبایل، بخش زیادی از این نقطه‌ی کانونی حذف خواهد شد. بنابراین باید عکس‌هایی انتخاب کنید که نقطه‌ی کانونی آن‌ها در مرکز قرار داشته باشند. همینطور می‌توایند بنری جداگانه برای موبایل طراحی و پیاده سازی کنید.

دسترس‌پذیری مناسب

دسترسی داشتن مناسب به تمام ویدئوها و عکس‌های داخل سایت بسیار اهمیت دارد. بنابراین برای همه عکس‌های سایت، به خصوص بنر سایت، باید تگ ALT و توضیحات مناسب در نظر بگیرید.

فرمت عکس بنر به چه صورت باشد؟

همانطور که می دانید فرمت Jpg یا jpeg مورد استفاده‌ترین گونه فایل‌های تصویری محسوب می‌شود و در حال حاضر در تمام جهان از این فایل استفاده می‌کنند. طراحان از این دو فرمت برای وبسایت، برنامه‌های اجتماعی، تبلیغات بنر و گاهی برای چاپ نیز استفاده می‌کنند. نام این فایل از یک گروه متخصص عکاسی گرفته شده است که این فایل را درست کرده و در اختیار دیگران گذاشته اند.

انتخاب عنوان برای طراحی بنر در سایت

طراحی بنر در سایت نیاز به پیام‌های تبلیغاتی بسیار زیادی دارد که این پیام‌های تبلیغاتی می‌توانند شامل یک یا چندین جمله شوند. برای مثال شما برای نوشتن تبلیغ کسب و کارتان می‌توانید از تنها یک جمله کوتاه مثل «ما اینجاییم تا به شما خدمات بهتر برسانیم» استفاده کنید و یا عبارات طولانی‌تری بنویسید. برای اینکه بتوانید بنری بسیار جذاب طراحی کنید بهتر است از سایر بنرها ایده بگیرید و بنر خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و پیاده سازی کنید.

در بسیاری از موارد افرادی که صاحب کسب و کار هستند سعی می‌کنند در بنر تبلیغاتی خود بسیار زیاد از کسب و کار خودشان تعریف کنند. اما باید این نکته را درنظر گرفت که این کار نه تنها سبب جلب مخاطب نمی‌شود بلکه ممکن است به شدت به مخاطب احساس بدی را القا کند. باید توجه داشته باشیم که هنگام طراحی بنر برای یک وب سایت ویژگی‌هایی لحاظ می‌شود. این پارامترها می‌توانند شامل‌ موضوع، رنگ و نحوه طراحی بنر شما باشند. برای مثال اگر به اکثر سایت‌های تبلیغاتی و یا خبری سری بزنید، با تعداد بسیار زیادی از بنرهای مختلف مواجه می شوید که بسیاری از آن‌ها تبلیغات خود را در قالب انیمیشن انجام می‌دهند.

پارامترهای مختلف در طراحی بنر سایت

شاید از خود بپرسید چگونه می‌توانید تبلیغات بنری تحت وب را طراحی کرده و برای آن ترافیک بزرگی ایجاد کنید؟ در لیست زیر نکات و دستورالعمل‌های کلی برای طراحی بنر تبلیغاتی آمده است.

اندازه بنر وب سایت

بهتر است بنر سایت شما با اندازه‌های استاندارد طراحی شوند. با توجه بهGoogle Adsense، مناسب ترین اندازه استاندارد بنرها عبارتند از:

  • ۷۲۸ × ۹۰ پیکسل – جدول امتیازات
  • ۳۰۰ × ۶۰۰ پیکسل – نصف صفحه
  • ۳۰۰ × ۲۵۰ پیکسل – مستطیل متوسط
  • ۳۳۶ × ۲۸۰ پیکسل – مستطیل بزرگ

انتخاب جایگاه مناسب برای بنر

بهتر است فضایی را برای تبلیغ در یک وب سایت خریداری کنید که در آن، طرح شما در بالای صفحه نمایش و یا نزدیک به محتوای اصلی صفحه نمایش داده شود.

سلسله مراتب را حفظ کنید

از آنجایی که طراحی بنر در سایت به مفهوم موجود در هر تبلیغ خاص بستگی دارد، بنابراین سلسله مراتب نوشتار در تبلیغ را از قبل بررسی کنید. تبلیغات بنری موثر، برای افزایش آگاهی مشتریان از نام تجاری و افزایش بازدیدکنندگان وب سایت طراحی شده اند که دارای سه جزء اساسی  هستند:

لوگوی شرکت شما

برای افزایش آگاهی مخاطب از نام تجاری شما، باید لوگوی شرکتتان در بنر درج شود. همچنین مطمئن شوید که از نظر بصری، حداقل معیار موجود را داشته باشد.

پیشنهاد ارزش

ارزش پیشنهادی، خدمات یا محصولی که در سایت ارائه می‌دهید را بیان می‌کند و با پیشنهادات و قیمت‌های جذاب، توجه کاربر را به خود جلب می‌کند. برای نمونه به مواردی مثل: «کیفیت بالا» یا «۵۰٪ تخفیف» یا «پیشنهاد به مدت محدود» فکر کنید. این باید بیشترین فضا را در تبلیغ بنری شما اشغال کند و اولین چیزی باشد که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند.

فراخوان برای اقدام

فراخوان برای اقدام (یا CTA) متن یا همان دکمه‌ای است که کاربران را دعوت به کلیک روی آن می‌کند. عباراتی مانند «بیشتر بیاموزید» یا «شروع کنید» یا «اکنون تماشا کنید» یا «نمایش فروشگاه» نمونه‌های خوبی به شمار می‌روند. این مورد باید یک نقطه کانونی واضح در تبلیغات باشد.

استفاده از سادگی برای طراحی بنر در سایت

بهتر است در طراحی بنر از محتوا و تصاویر ساده استفاده کنید. کاربران احتمالاً تنها برای یک ثانیه به بنر تبلیغاتی شما نگاه می‌کنند. پس بهتر است همه هدف خود را به سادگی بیان کنید تا مخاطب توجه آن شود.

استفاده مناسب از دکمه‌ها

بسته به نوع بنر تبلیغاتی که دارید، دکمه‌ها اغلب میزان کلیک (CTR) تبلیغاتتان را افزایش می‌دهند. اگر قصد دارید از آن‌ها استفاده کنید، آن‌ها را پس از کپی در سمت راست پایین در رنگ‌های متضاد (با سلیقه) قرار دهید. به طور کلی همیشه آن‌ها را در سراسر مجموعه تبلیغات ثابت نگه دارید.

دارای یک چارچوب مشخص و معین باشد

چشم افراد به طور طبیعی به سوژه‌ای که در داخل یک قاب است، کشیده می‌شود. تبلیغات بنری موثر دارای یک فریم مشخص هستند که گرافیک آن تا لبه‌های جعبه گسترش یافته باشد. اگر آگهی شما سفید است، قرار دادن حاشیه خاکستری ۱ پیکسل در اطراف تبلیغ، یک کار معمول محسوب می‌شود که می‌تواند توجه کاربر را به خود جلب کند.

متن خود را فوراً قابل خواندن کنید

برای طراحی بنر در یک سایت تیتر و متن خود را در اندازه‌های مختلف کپی کنید. همه نسخه‌های آن باید چهار خط یا کمتر باشد. همچنین متن شما باید دارای فونت‌های بسیار جذاب و شکیل باشد تا کاربران راحت‌تر بتوانند آن را در بنر خوانده و جهت مطالعه بیشتر در رابطه با محصول شما، روی آن کلیک کنند.

طراحی بنر در سایت یه برگ برنده به حساب می‌آید

با طراحی یک بنر هنرمندانه، مشتریان بیشتری را با خدمات خود آشنا کرده و آن‌ها را به کسب‌ و کار خود دعوت کنید. بدین ترتیب می‌توانید در کمترین زمان ممکن، تعداد کاربر بیشتری را در سایت خود داشته باشید. پس این فرصت را به درستی به کار بگیرید و آن را از دست ندهید. کاربر در بیشترین حالت، تنها چند ثانیه از زمان خود را صرف بررسی یک وبسایت می‌کند. بنابراین بهتر است بنر به گونه ای طراحی شده باشد که در اولین نگاه توجه مخاطب را به خود جلب کند. تنها در این صورت است که نتیجه دلخواه خود را از طراحی بنر در سایت می‌گیرید.

جمع بندی

در این مقاله به این موضوع اشاره کردیم که تبلیغات بنری چگونه است و گفتیم یکی از روش‌های تبلیغات اینترنتی، قرار دادن بنر کسب و کار در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌باشد. این تبلیغ‌ها را می‌توان به استفاده از بیلبوردها در دنیای واقعی شباهت داد، با این تفاوت که مزایای بیشتری در مقایسه با انواع بیلبوردها‌ دارد. کسب و کارهای مختلف با هدف معرفی برند و جذب ترافیک بیشتر در وب سایت خود، طراحی بنر را برای تبلیغات برند خود انتخاب می‌کنند. اگر قصد طراحی و پشتیبانی سایت خودتان را دارید، گروه خدمات دیجیتال ایــــرا در کنار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *