یکی از مهمترین بخش هایی که در هر سایت وجود دارد و توجه به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ترافیک سایت است. ترافیک سایت در واقع رابطه مستقیمی با افزایش در آمد دارد، به طوری که هر چه ترافیک سایت بالاتر باشد، در نتیجه درآمد بیشتری کسب می شود. به طور کلی ترافیک سایت دو نوع است.

نوع اول آن به میزان حجمی اشاره دارد که از طرف شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ارائه می شود. نوع دوم نیز به بازدید کنندگانی اشاره دارد که وارد سایت شما شده اند. این بازدید می تواند از یک صفحه در سایت باشد و یا بازدید از کل سایت. در ادامه این مطلب از ایرا طراحی سایت قصد داریم تا به بررسی ترافیک وب سایت و روش های افزایش آن نیز بپردازیم.

ترافیک وب سایت

انواع ترافیک وب سایت

حال می دانیم که ترافیک وب سایت یکی از موثر ترین عوامل برای رسیدن به موفقیت یک وب سایت می باشد. اما نکته ای که باید در این مورد بدانید، این است که کیفیت ترافیک وب سایت از کمیت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. به طور کلی ترافیک وب سایت به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول ترافیک سایت هدفمند و دسته دوم نیز ترافیک سایت بی هدف می باشد. همانطور که از نام های آن ها پیدا است، تفاوت های زیادی با هم دارند که در صورتی که هر مدیر سایت بتواند آن ها را درک کند، کمک بسیار زیادی به سایت خود خواهد کرد.

  • ترافیک هدفمند: اولین دسته ترافیک وب سایت، ترافیک هدفمند می باشد که به بازدید کنندگانی اشاره دارد که از طریق سرچ در موتور های جستجو و بنرهای تبلیغاتی وارد سایت شما می شوند و اطلاعات و محصولاتی که در سایت شما ارائه شده است برای آن ها ارزشمند بوده و زمان زیادی در سایت شما می مانند.
  • ترافیک بی هدف: ترافیک بی هدف نیز دسته دوم ترافیک سایت است. در واقع بازدید کنندگانی که وارد سایت شما می شوند، اطلاعاتی که در سایت شما وجود دارد برای آن ها ارزشمند نمی باشد. این افراد نیز از طریق تبلیغات کلیکی و یا از سایت های دیگر وارد سایت شده اند و مدت زمانی که در سایت باقی می مانند، تنها چند ثانیه می باشد. در این صورت میزان فروش و درآمد سایت شما هیچ تاثیری نخواهد دید.

همانطور که در ابتدا گفته شد، هر چه میزان ترافیک هدفمند شما با کیفیت تر و بیشتر باشد، در فروش محصولات موجود در سایت خود موفق تر خواهید بود. همچنین اگر محصولاتی که در سایت خود ارائه می دهید، برای کاربران مفید باشد، ممکن است که اطلاعات را در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارند. خوب است بدانید که این کار سبب افزایش ترافیک سایت و همچنین افزایش رتبه سایت می شود.

امروزه اکثر فروشگاه ها دارای وب سایت می باشند و اکنون در این تلاش اند تا بتوانند با به کار گیری هر روشی، سبب افزایش ترافیک وب سایت خود شوند. همانطور که می دانید روش های بسیار زیادی وجود دارد که برای افزایش ترافیک وب سایت به کار گرفته می شود. حال در در ادامه این قسمت به بررسی بهترین و موثر ترین روش های افزایش ترافیک سایت نیز می پردازیم.

روش های افزایش ترافیک وب سایت

تبلیغات پولی

یکی از بهترین روش های افزایش ترافیک وب سایت، تبلیغات پولی می باشد که بایستی طبق اصول انجام شود تا بتوانند در فروش محصولات شما تاثیر گذار باشند. این تبلیغات به صورتی است که شما می توانید با پرداخت هزینه ای، تبلیغات مختلفی را در گوگل، یوتویوب و… انجام دهید. تبلیغات بنری، یکی دیگر از تبلیغات پولی است که اگر چه تاثیر کم ترین در افزایش ترافیک وب سایت دارد، اما هزینه ای که می پردازید، بسیار زیاد می باشد. به عنوان مثال، بیلبورد های موجود در کنار جاده ها، از نوع تبلیغات بنری به شمار می روند.

به کار گیری نرم افزار های پیام رسان

از جمله تاثیر گذار ترین روش هایی که امروزه سبب افزایش ترافیک وب سایت شده است، فعالیت و تعامل در شبکه های اجتماعی مختلف است. همانطور که می دانید امروزه شبکه های اجتماعی در بین کاربران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است، بنابراین می توان با تولید محتوای درست و فعالیت در شبکه های اجتماعی، تعداد بازدید کنندگان سایت را به میزان چشم گیری افزایش داد.

بهینه سازی وب سایت

از دیگر روش های افزایش ترافیک سایت، سئوی سایت است که امروزه به یک روش ارگانیک تبدیل شده است. این بدین صورت است که در صورتی که محتواهایی که از قبل در سایت منتشر شده، بتوانند رنکینگ بالایی را از گوگل بگیرند، سبب می شود از طریق سرچ، کاربران بسیار زیادی وارد سایت مورد نظر شوند، در نهایت ترافیک سایت بسیار افزایش خواهد یافت. حال می دانیم که هر چه سایت مورد نظر از سئو سایت و سئو محتوای بهتری برخوردار باشد، علاوه بر بازدید بیشتر، رتبه سایت نیز در گوگل بهتر خواهد شد.

ایمیل مارکتینگ

روش دیگری که می توانید برای افزایش ترافیک سایت خود از آن استفاده کنید، استفاده از ایمیل است که می توان از آن به عنوان یک ابزار ارتباطی نیز بهره برد. در این روش شما باید ایمیل مخاطبین خود را داشته باشید که چگونگی بدست آوردن این ایمیل ها در سایت های مختلف بیان شده است.

ایمیل مارکتینگ برای افزایش سایت نیز بسیار مفید است، در صورتی که به درستی از آن استفاده شود. در صورتی که بخواهید از این روش استفاده کنید، سعی کنید محتوای جذاب را خودتان آماده کنید و از ایمیل های آماده به هیچ وجه استفاده نکنید.

ایمیل مارکتینگ

بهینه سازی برای گوشی موبایل

همانطور که مستحضرید، امروزه استفاده از موبایل در بین کاربران در هر روز در حال افزایش است. همین امر سبب شده است تا افراد زیادی از طریق تلفن همراه خود وارد سایت ها شوند. در صورتی که بتوانید سایت مورد نظر خود را متناسب با انواع گوشی های همراه به صورت رسپانسیو طراحی کنید، حرکت بسیار موثری در افزایش ترافیک سایت خود انجام داده اید.

بروز رسانی محتوا و مقالات سایت

همانطور که می دانید، یکی از با اهمیت ترین موارد در یک وب سایت، محتوا است. در صورتی که شما بتوانید از فرمت های محتوایی مختلف در سایت خود استفاده کنید، ترافیک سایت را به میزان زیادی افزایش خواهید داد. در اغلب سایت ها، محتواهایی وجود دارد که از زمان انتشار آن ها گذشته است و کاربران کمتری از آن ها بازدید می کنند، بنابراین می توانید با به روز رسانی، این صفحات قدیمی را در گوگل بالا آورده و موجب افزایش ترافیک سایت خود شوید.

افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت نیز به طور مستقیم به کاربران کمک می کند تا بتوانند تجربه کاربری خوبی در برخورد با وب سایت داشته باشند، بنابراین اگر حتی محتوای سئو شده و بسیار خوبی در سایت خود داشته باشید، اما سرعت سایت شما کم باشد، هیچ تاثیری بر ترافیک سایت نخواهد داشت. بنابراین با روش های درست سعی کنید، ابتدا سرعت سایت خود را بهبود ببخشید تا بتوانید بازدید کنندگان بیشتری داشته و در نهایت ترافیک سایت خود را بسیار افزایش دهید.

افزایش سرعت سایت

اینفلوئنسر مارکتینگ

در واقع کسی که در اکثر شبکه های اجتماعی توانسته است دنبال کننده های بسیار زیادی داشته باشد، اینفلوئنسر نام دارد. این افراد نیز تاثیر بسیار خوبی بر روی مردم می گذارند. در این صورت همکاری با این افراد می تواند در زمان کمی، تعداد زیادی از کاربران را به سایت شما جذب کنند. از دیگر فعالیت هایی که می توانید برای افزایش ترافیک وب سایت خود از آن ها استفاده کنید، می توان به انتشار مقاله در لینکدین، انتشار ویدئو در یوتویوب و… اشاره نمود.

چرا باید ترافیک وب سایت خود را بررسی کنید؟

یکی از سوال هایی که ممکن است برای اکثر کاربران به وجود بیاید، این است که چرا لازم است که ترافیک وب سایت خود را در هر زمان بررسی کنیم؟ یکی از دلایلی که باعث می شود که عملکرد وب سایت خود را ببینید، بررسی آمار و ترافیک وب سایت می باشد. با این کار شما می توانید بررسی کنید که کاربران از چه طریقی وارد سایت شما شده می شوند و در سایت شما به دنبال چه چیزهایی هستند.

اگر می خواهید بازدید کنندگان بیشتری از ایمیل داشته باشید، فروش بیشتری داشته باشید و یا به طور کلی ترافیک سایت خود را بالا ببرید، بایستی به صورت مرتب و مداوم سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که کدام قسمت های سایت با مشکل وجود دارد و باید برای رفع آن ها چه کاری باید انجام دهید.

چرا باید ترافیک وب سایت رقیب خود را بررسی کنید؟

علاوه بر تجزیه و تحلیل ترافیک سایت خود، بایستی ترافیک سایت های رقیب خود را هم بررسی کنید، در این صورت می توانید اطلاعات بسیار زیاد و در عین حال مفیدی را بدست آورید. از جمله مهمترین این اطلاعات عبارتند از:

  • صفحات و پست ها بیشترین بازدید را برای رقبای شما ایجاد می کنند.
  • رقبای شما برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شده اند.
  • کانال هایی که بیشترین بازدید را برای آن ها ایجاد می کنند کدام اند.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید از آن ها برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوا، ایجاد لینک، نحوه تحقیق در مورد کلمات کلیدی و… استفاده کنید. در این صورت با این اطلاعات، برای رقابت نیز می توانید با کار کردن با همان کلمات کلیدی و موصوعات همسان، سبب افزایش ترافیک سایت خود شوید.

ابزارهای بررسی ترافیک وب سایت

اگر قصد داشته باشید، ترافیک وب سایت خود را بررسی کنید، ابزار های گوناگونی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. برخی از این ابزارها رایگان و برخی دیگر نیز پولی می باشد. از آن جایی که هر ابزار دارای ویژگی ها و مزایای خاص خود است، توصیه می کنیم برای بررسی ترافیک وب سایت خود، تنها از دو ابزار استفاده نمائید. در این صورت می توانید آمار دقیقی از سایت خود را بدست آورده و رفع نمائید. در ادامه به معرفی چند تا از معروف ترین ابزارها نیز می پردازیم.

SEMRush: یکی از ابزار هایی است که از آن می توان برای بررسی ترافیک وب سایت نیز استفاده کرد. Semrush در واقع جزء بهترین ابزارها به شمار می رود که می توانید پس از وارد کردن url سایت مورد نظر، کل بازدید کننده های سایت رقیب خود را شناسایی کنید. در این ابزار نیز این امکان را خواهید داشت تا بتوانید حجم ترافیک ماهانه، توزیع ترافیک بر اساس کشور، کلمات کلیدی که سبب افزایش بازدید کننگان سایت شده اند و… را مشاهده نمائید.

SEMRush

SimilarWeb: SimilarWeb از دیگر ابزارهایی است که کاربرد آن بررسی ترافیک وب سایت می باشد. با این ابزار می توانید نمای کلی از ترافیک سایت رقبای خود را مشاهده کنید و با بهترین کانال ها نیز آشنا شوید. شما می توانید با این ابزار گزارشات بسیاری را از استراتژی های به کارگرفته شده در وب سایت های رقبایتان را تهیه کنید. به طور کلی می توانید میزان بازدید عمومی سایت خود را به راحتی دریافت نمائید.

SimilarWeb

Google Search Console: یکی از ابزارهای بررسی ترافیک وب سایت است که گوگل این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید به صورت رایگان از آن استفاده کرده و ترافیک موتور جستجوی خود را بررسی کنید. همچنین می توانید تعداد کلیک ها، تعداد نمایش در نتایج گوگل، میانگین موقعیت کلمات کلیدی در موتور های جستجو، نرخ کلیک و… را مشاهده کنید. با این امکان می توانید بفهمید که کلمات کلیدی که استفاده می کنید، در چه رتبه ای قرار دارند و یا میزان سرچ آن ها چه تعداد است.

Google Search Console

در پایان

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با ترافیک وب سایت و روش هایی که می توانید به کمک آن ها ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. شما می توانید سایت خود را به ایرا طراحی سایت سپرده و از طراحی و پشتیبانی سایت این مجموعه نیز بهره مند شوید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، متشکریم…

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *