سئو چیست

سئو برای کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌ است. سئو یا (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. در واقع هدف سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغييرات استراتژيک وب سايت‌ها دانست.

هدف سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود چراکه نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و از همه مهمتر صبر و حوصله است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود قابل پيش‌بيني نیستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت‌هایی است که توسط سئوکار انجام می‌شود. الگوريتم رتبه‌بندي گوگل بيش از 200 معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت دارد. از اين رو مهندسين سئو باید مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

هدف سئو

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي گوگل و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربران و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا کرده و موتور جستجو نیز قابل اعتماد مي‌شود چراکه الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

پس از اينکه سئو براي بهبود رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار خود را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند زمان و دانش براي پياده‌سازي روش‌هاي خود شد. درواقع زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و رسیدن به هدف سئو است.

بسته به اينکه کلمات کليدي رقابتي چگونه در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول خواهد کشید تا به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در مدت طولانی مزايای سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها بسیار مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار بگيرند.

اعتماد کاربران؛ همان برگ برنده‌ای‌ است که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که همه‌ی ما به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری نسبت به محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دست ما رسیده است داریم.

 

اهداف سئو به طور کلی

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می‌شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث می‌شود وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شود.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

مهمترین مراحل سئو سایت

هدف سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، یک مسابقه است که موفقیت در آن فرآیندی زمان‌بر، پیچیده و مستمر است. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند ولی زمانی اثربخشی لازم را ایجاد می‌کنند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند. برای موفقیت در هدف سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

1- سئو تکنیکال

پیش از شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز داریم. استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر ربات‌ها از ماهیت صفحه ما، بهینه سازی سرعت سایت، نمایش صحیح سایت در موبایل و مواردی مشابه این را سئو تکنیکال می‌نامیم.

2- بازاریابی محتوا

موفقیت در هدف سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما تنها محتوای متنی نیست چراکه تصویر، ویدئو، صوت و حتی ابزارهایی که در سایت خود ارائه می‌کنیم در پاسخ‌گویی به نیاز کاربر و درک گوگل از کیفیت محتوای ما بسیار تاثیرگذار هستند. فعالیت‌هایی مثل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، آنالیز رقبا، برچسب‌گذاری و دسته‌بندی موضوعی، لینک‌سازی داخلی و… را می‌توان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

3- لینک سازی هدفمند

اصطلاح SEO Off-page شامل فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، حضور در فروم‌های تخصصی، خرید رپورتاژ آگهی از رسانه‌های پرمخاطب، دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط و… است. این‌ها فعالیت‌هایی هستند که در بیرون از سایت ما رخ می‌دهند ولی مستقیما بر جایگاه و رتبه ما تاثیر خواهند داشت.

در حوزه‌هایی که با سلامت جسمی و روانی جامعه، سرمایه‌گذاری، اقتصاد، حقوق و قضاوت، قوانین مدنی و به طور کلی سرنوشت یک انسان (Your Money Your Life) سروکار دارند، کیفیت محتوا و سئو تکنیکال کافی نیست. اینجا فاکتور دیگری به نام اعتبار، تخصص و اعتماد (E-A-T) اهمیت خواهد داشت. در واقع اینکه محتوا را چه کسی منتشر نموده حتی از اینکه با چه کیفیتی ارائه شده مهم‌تر است.

در سایر حوزه‌ها مانند شرکت‌های خدماتی، مجلات خبری و سرگرمی یا فروشگاه‌های اینترنتی، تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت در بستری استاندارد می‌تواند ما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند. ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید.

 

جمع بندی

در این مقاله شما با نحوه عملکرد موتورهای جستجو گوگل، آشنایی پیدا کردید و فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی وبسایت و  هدف سئو را آموختید. به طور کلی برای موفقیت در سئو باید محتوای ارزشمند در اختیار مخاطبانتان قراردهید، با موتورهای جستجو سازگار باشید و اعتبار و ارزش خود را با سرمایه‌گذاری روی سئو آف پیچ و لینک سازی به موتورهای جستجو نمایش دهید. بی توجهی به هریک از این سه جنبه باعث می‌شود تا نتایج سئو سایت شما ناامید کننده باشد. از آنجایی که هدف سئو یک دنیای بزرگ با مفهوم‌های مختلفی است، پیشنهاد می‌کنیم از سایر مقالات ایراوردپرس دیدن فرمایید.

ایراوردپرس مجموعه‌ای با بیش از چندین سال سابقه و اعتماد مشتریان انواع خدمات سایت از جمله سیو سایت را برای شما انجام خواهند داد. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *