تغییر کسب و کارهای سنتی به کسب و کار آنلاین

این روزها اکثر کسب و کارها بسیار متفاوت از گذشته شده اند و به سوی کسب و کارهای آنلاین رفته اند. فروش حضوری و ماشین حساب، جای خود را به فروش آنلاین و محاسبه گزارشات مختلف در وب سایت‌ها داده است. سهولت، پیشرفت و رشد کسب و کارها با تبدیل کسب و کار سنتی به مدرن به وضوح دیده می‌شود. معمولا نحوه مدیریت یک کسب و کار سنتی، علاوه بر اینکه زمان زیادی می‌گیرد، پیچیده و پردردسر می‌باشد. محدودیت‌ها و هزینه‌های اضافی نیز کم نیستند. به همین خاطر بیشتر افراد دوست دارند کسب و کار سنتی خود را کسب و کار آنلاین تبدیل کنند.

امروزه با توسعۀ اینترنت و رشد کسب و کارهای آنلاین، اغلب کسب و کارهای سنتی با رکود مواجه شده و درآمدها و هزینه هایشان باهم هم‌خوانی چندانی ندارد. متأسفانه بسیاری از کسب و کارهای سنتی هم در آستانۀ ورشکستگی می‌باشند. در این مواقع است که اغلب صاحبان کسب و کارها به ایجاد یک تغییر اساسی نیاز دارند. در این مواقع و با بررسی تمامی جوانب، بهترین راه انتقال و تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین است که اگر اصولی و هوشمند انجام شود، موجب رشد آن کسب و کار و سود دهی می‌شود.

مراحل تبدیل کسب و کارهای سنتی به آنلاین

در دهه‌های گذشته، هر کسب و کاری که می توانست کار خوب و خدمات مناسب را به مشتریانش ارائه دهد موفق می‌شد، ولی امروزه علاوه بر فضای رقابتی شدید، بسترهای ارائۀ خدمات برای کسب و کارها هم متحول شده‌اند و برای پیشرفت در این فضا به استراتژی‌های به روز و ویژه‌ای نیاز دارند.

همچنین امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و انتقال اغلب کسب و کارها به فضای آنلاین، ممکن است کسانی که هنوز دارای کسب و کارهای سنتی هستند، دربارۀ چگونگی تبدیل کسب و کار سنتی به آنلاین سؤال هایی داشته باشند. همانطور که می‌دانید انتقال کسب و کارها از فضای سنتی به آنلاین، به مقدماتی نیاز دارد. درجریان این انتقال، چیزهایی هست که ثابت و بدون تغییر می مانند و طبیعتاً بخش‌هایی هم به تغییر یا حذف نیاز خواهند داشت.

همچنین باید توجه داشته باشید که رقابت کسب و کارها در دنیای دیجیتال نیز کمتر از دنیای سنتی نیست و برای دیده شدن نیاز به صرف زمان دارید. در ادامه با گروه خدمات دیجیتال ایرا به بررسی مسیر آنلاین کردن کسب و کار سنتی خواهیم پرداخت.

1_ بررسی شرایط کسب و کار برای آنلاین شدن

ابتدا باید شرایط کاری خود را بسنجید. در واقع ابتدا باید ببینید که آیا امکان آنلاین شدن برای کسب و کارتان وجود دارد یا خیر! برای مثال برخی از شغل‌‌ها نمونه آنلاین موفق یا قدرتمندی در هیچ ‌کجای دنیا ندارند. مثلا تعمیرگاه خودرو نمی‌تواند کسب و کار خودش را آنلاین کند و یا در شهرهای دیگر نیز خدمات بدهد. چراکه وقتی خودروی شخصی مشکل پیدا می‌کند، احتمال اینکه دقیقا بداند منبع مشکل کجاست، کم است و حتی اگر مشکل خودرو را هم بداند، تعمیر آن قطعه برای افراد عادی سخت است.

حتی اگر همه این موارد را هم بداند، شاید وقت کافی برای اینکه شما قطعه مورد نظرش را به صورت اینترنتی با پست، در طی ۲ الی ۳ روز برایش ارسال کنید را نداشته باشد. البته با این حال امروزه بسیاری فروشگاه اینترنتی برای فروش لوازم یدکی وجود دارند و این می‌تواند یک کسب و کار پرسود برای شما باشد. اما اگر تعمیرکار هستید، بهتر است تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات در همان شهر بگذارید. بنابراین در مثال بالا اکثر افراد در این موارد به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند و در همان لحظه دست به خرید وسایل لازم برای خودروی موردنظر خود می‌زنند.

بنابراین یک سری موارد تعمیراتی از این دست که سرعت نقش مهمی در آن دارد، با توجه به زیر ساخت‌‌های حمل و نقل، امروزه کارساز نیست و نمونه آنلاین آن‌ها جواب نخواهد داد. البته در مواردی دیگر احتمال موفقیت زیادی وجود دارد. برای مثال فرض کنید که شما صاحب فروشگاه لوازم عمومی مثل، کتاب، لوازم تحریر، پوشاک، لوازم کامپیوتر، موبایل و… هستید. بنابراین به‌راحتی می‌‌توانید با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و آنلاین محصولات خود را از طریق سایت به فروش برسانید.

2_ نوع ارائه خدمات شما کدام است؟

در مرحله دوم باید ببینید که خدمات شما چگونه است! مثلا شما می‌خواهید محصولات خود را به صورت مستقیم به فروش برسانید یا خدماتی ارائه کنید؟ برای مثال فروشندگان شهری محصولات خودشان را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه می‌دارند و می‌توانند به ‌راحتی با راه ‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، کالاهای خودشان را علاوه بر مغازه در سایت هم بفروشند. دسته‌ای دیگر از خدمات وجود دارد که کالایی برای فروش ندارند و دست به ارائه خدمات می‌زنند؛ از جمله نمایندگی‌های سیم‌کارت و اینترنت که در این دسته قرار می‌گیرند.

افرادی که خدماتی را ارائه می‌کنند، باید امکان سفارش اینترنتی هم داشته باشند تا کاربران بتوانند سفارش مدنظر خود را برای آنان ارسال کنند. همچنین می‌توانند با طراحی یک اپلیکیشن، امکان سفارش آنلاین را فراهم کنند.

شما برای اینکه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنید به یک سایت یا حداقل صفحه اینستاگرام نیاز دارید. راه‌اندازی یک وب‌ سایت اینترنتی از بهترین و راحت ترین راه‌ها برای داشتن کسب و کار آنلاین می‌باشد. امروزه وب‌ سایت‌ های اینترنتی در ایران اعتبار بسیار خوبی نزد کاربران، سازمان‌‌های دولتی و نیمه ‌دولتی و… دارند! همچنین در حال حاضر انواع مجوزهای لازم به سایت‌ها بر اساس احراز هویت داده می‌شود و تا حدی می‌تواند خیال کاربران را از خرید آنلاین راحت کند. به همین دلیل بهترین راه این است که کسب و کار خودتان را بر بستر یک وب ‌سایت اینترنتی ایجاد کنید.

همچنین شما با داشتن یک وب‌سایت به ‌آسانی می‌‌توانید آن را به صورت یک اپلیکیشن موبایل نیز تبدیل کنید تا کاربران به راحتی بتوانند سفارش خودشان را ثبت کنند. البته برای شروع کار پیشنهاد ما استفاده از سیستم‌ های مدیریت محتوا رایگان مثل وردپرس است و اگر با نتیجه مثبتی روبرو شدید، می‌توانید هزینه بیشتری صرف این کار کنید.

4_ اجرا و توسعه کسب و کار اینترنتی

اگر برای راه اندازی کسب و کار آنلاین آمادگی لازم را دارید و قصد دارید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، باید ابتدا برای خودتان دامنه ثبت کنید، سپس هاست خریداری کنید و بعد سیستم مدیریت محتوای موردنظر مثل وردپرس را راه اندازی کنید. با این کار می‌توانید در مدت زمان کوتاه سایت خود را بالا راه اندازی کرده و محصولات خود را در آن درج کنید.

نتیجه گیری

احتمالاً تا چند سال آینده، اکثر کسب و کارهای سنتی دیگر به همین صورتی که امروزه وجود دارند، وجود نداشته باشند! دلیلش هم این است که کاربران به راحتی می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را در منزل سفارش داده، هزینه آن را پرداخت کرده و پس از چند روز آن را تحویل بگیرند! به همین دلیل توصیه می‌کنیم کسب و کار سنتی خودتان را به کسب و کار آنلاین تبدیل کنید. همچنین گروه خدمات دیجیتال ایــــرا با طراحی سایت تخصصی در کنار شماست. برای مشاوره رایگان و مشاهده نمونه کارها می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *